By Hermes Sikajat

June 30 2020

KOTA KINABALU – Sempena perayaan Santo Petrus & Paulus pada 29 Jun lalu, Misa online melalui channel Youtube Sacred Heart Cathedral telah diadakan khusus untuk Paroki St Paul Dontozidon (SPD).

Di dalam homilinya, paderi paroki SPD, Fr Paul Lo, berkata tentang kesetiaan Rasul Petrus kepada Yesus di mana Dia telah memilih Santo Petrus menjadi Bapa Suci yang pertama untuk mewakiliNya di dunia (Vicar of Christ) untuk memimpin pengikutNya.

Ini berdasarkan kesanggupan Petrus berkorban bersama Yesus di dalam karya Khabar Gembira demi penyelamatan umat manusia. Namun Santo Petrus juga mempunyai kelemahan seperti manusia biasa di mana dia pernah menyangkal Yesus sebanyak tiga kali.  

Fr Paul kemudia berkata tentang  Santo Paulus yang pernah mengetuai misi penganiayaan orang-orang Kristian namun telah dipilih oleh Yesus dan menjadi rasul yang paling penting dalam sejarah gereja. Rasul Paulus telah mengakhiri misi terakhirnya di Roma bersama dengan Rasul Petrus sebagai seorang martir.

Sesuai dengan semangat Rasul Petrus dan Paulus, Fr Paul berkata kita sepatutnya bangga dengan indentiti kita sebagai seorang kristian Katolik gereja yang telah didirikan oleh Yesus sendiri.

Tuhan tidak pernah menghakimi kelemahan kita malah kita diajak untuk menjiwai pengorbanan kedua-dua Rasul ini. Yesus sentiasa berserta kita hingga ke akhir zaman demi meneruskan misi perjuangan untuk merealisasikan kerajaan Allah di dunia, akhir katanya.