Ahli-ahli Caritas Diosis Sandakan

Oleh Anna Amandus

Oct 20 2022

SANDAKAN – Pertemuan secara bersemuka bagi ahli Caritas Diosis Sandakan telah diadakan pada 16 dan 17 Sept 2022 yang lalu bertempat di Rumah Retret Holy Trinity Tawau.

Seramai sembilan ahli termasuk Fr. Phillip Muji telah menghadiri pertemuan secara fisikal yang pertama bagi tempoh 2022 – 2025.

Sebagai pembuka pertemuan, ahli Caritas Diosis Sandakan diberi pendedahan tentang Caritas, fungsi dan peranan, struktur organisasi dan kerohanian Caritas.

Pertemuan hari pertama di akhiri dengan perkongsian tentang pengalaman dua ahli yang telah mengikuti Pertemuan Caritas National pada 29 – 31 Julai 2022 yang lalu.

Pada hari kedua, pertemuan ini telah dimulakan dengan Misa Harian yang di selebrankan oleh Fr. Phillip Muji, selaku Penasihat Rohani Caritas Diosis Sandakan.

Sejurus selepas sarapan pagi, mesyuarat pertama ahli Caritas bagi tempoh 2022 – 2025 diadakan. Dalam mesyuarat tersebut telah dibincangkan lebih terperinci tentang Garis Panduan Caritas Diosis Sandakan dan Standard Pengurusan Caritas Internationalis.

Selain itu program – program pembentukan juga telah dirancang untuk dilaksanakan pada tahun hadapan.

Program yang paling hampir pada tahun 2022 adalah Rekoleksi Adven yang dianjurkan oleh Caritas Regional Sabah pada 13 Disember 2022 secara maya.

Semoga pertemuan ini dapat membantu ahli yang hadir untuk lebih memahami apakah itu Caritas dan peranan serta fungsinya agar menjadi seperti Santo Penaung Caritas Malaysia, St. Teresa of Calcutta.

Seterusnya, ahli Caritas Diosis dapat melakukan Misi Pembangunan Insan dengan lebih bersemangat dan penuh amal dan kasih (Caritas).